FANDOM

Джон Мур

Джон Мур

Мур Джон (1761 - 1809) — британський воєначальник, доступний для гри у "Козаки 2: Наполеонівські війни" та "Козаки 2: Битва за Європу".

Ігрові даніРедагувати

Народився у 1761 р. Після закінчення школи багато подорожував по Європі, а кар'єру у армії почав у 1776 р., досить швидко отримавши звання капітан-лейтенанта. У середині 1780-х воював у Північній Америці, та у 1788 р. повернувся до метрополії вже командиром батальйону. У 1790 р. став полковником; через деякий час був перекинутий до Гібралтару, а потім до Тулону. Непогано зарекомендував себе, у 1794 році він опинився на Корсиці у якості ад'ютанта генерала Стюарта, а через рік сам став бригадним генералом та відправився командувати бригадою у вест-індійські колонії. З 1796 по 1798 був губернатором острова Санта-Лючія та повернувся до Європи після отримання звання генерал-майора; як командир бригади брав участь у боях у Нідерландах у 1799 р., а у 1800 р. очолював дивізію на італійському театрі. У тому ж році відплив до Єгипту, де прийняв командування резервними військами - його солдати незабаром взяли Абукир, Олександрію та Каїр. Ще за життя був широко відомий як один з кращих у Європі фахівців з бойової підготовки великих з'єднань, а більш ніж через століття після смерті його назвали "Батьком сучасної британської піхоти". Репутація цієї людини як воєначальника стала майже легендарною, але при цьому, удостоївшись у 1805 р. звання генерал-лейтенанта, він все ж не став головнокомандувачем військами у Індії - завадили недоброзичливці у кабінеті. Ставши у 1808 р. на чолі експедиційного корпусу у Португалії, почав активні бойові дії, але не зумів здобути жодної серйозної перемоги: на самому початку 1809 року його сили були вщент розбиті під Ла-Корунья, а сам він загинув.

Народився у Глазго, в сім'ї Джона Мура, відомого вченого-лікаря та письменника, старшого брата віце-адмірала Грема Мура. Вступив на навчання до середньої школи у Глазго, але у віці 11 років разом зі своїм батьком та 16-річним 8-м герцогом Гамільтоном, який був учнем його батька, відправився у гранд-тур по Франції, Італії, Німеччини та Швейцарії. Потім два роки провів у Женеві, де продовжив свою освіту.

Служба у 1776-1798 рокахРедагувати

Службу у британській армії почав у 1776 році - в званні енсіна у 51-му піхотному полку, 2 березня того ж року переміщений на Менорку (острів на той час знаходився під британським контролем - з 1713 року по мирному договору, що завершив Війну за іспанську спадщину) . У бойових діях вперше брав участь у 1778 році під час Війни за незалежність США - в званні лейтенанта 82-го піхотного полку, сформованого у Ланкаширі для служби у Північній Америці герцогом Гамільтоном на свої кошти. У 1779-1781 роках служив у гарнізоні у Галіфаксі. У 1779 році відзначився у битві під час експедиції на Пенобскот на території сучасного штату Мен, коли невеликий загін британців зумів протриматися проти значно переважаючих їх числом американських повстанців до підходу підкріплення. Після завершення війни у 1783 році Мур повернувся до Великобританії, у 1784 році був обраний до парламенту від Ланарк-Барфс та займав крісло до 1790 року.

У 1787 році він був проведений у майори та нетривалий час служив у 60-му піхотному полку, після чого повернувся до лав 51-го. У 1791 році його підрозділ було відправлено у регіон Середземного моря, де Мур брав участь в експедиції до Гібралтару (1792) та облозі Тулона; у 1794 році брав участь у кампанії на Корсиці під керівництвом генерала Чарлза Стюарта та отримав поранення під Кальвом. Незабаром він був підвищений до полковника, а у серпні був призначений ад'ютантом Стюарта. 9 вересня 1795 року одержав звання бригадира. Виниклі між Муром та новим британським віце-королем Корсики розбіжності призвели до відкликання Мура з острова, після чого він був відправлений у 1796 році служити до британськьої Вест-Індії під керівництвом генерала Ральфа Еберкромбі. Мур зіграв вирішальну роль у відновленні британської влади на Сент-Люсії, яка на той час була під контролем групи повсталих рабів, що номінально підпорядковувався місцевому французькому адміністратору-республіканцеві Віктору Хюго. Мур командував британськими військами (що у значній мірі складалися з французьких емігрантів) під час придушення заколоту рабів та у 1796 році навіть тимчасово став губернатором острова, але захворів на жовту лихоманку, через що був змушений повернутися до Великобританії.

1 січня 1798 року Мур отримав звання генерал-майора та почесного полковника 9-го Вест-Індського полку. У тому ж році брав участь у придушенні республіканського повстання, що розгорілося у Ірландії. Його особистому втручанню приписується перелом, що наступив в ході повстання після битви під Фолксміллсом 20 червня та відновлення контролю над містом Уексфорд, що було зроблено до підходу до нього сил під командуванням генерала Джерарда Лейка, відомого своєю жорстокістю, та, можливо, запобігло розорення міста. Хоча повстання й було придушене з великою жорстокістю, Мур відрізнявся від більшості інших, що брали участь у його розгромі, воєначальників своєю людяністю та відмовою від суворих покарань повсталих.

Служба у 1799-1803 рокахРедагувати

У червні 1799 року Мур командував бригадою під час експедиції до Егмонт-оп-Зеє у Нідерландах, де британські сили 2 жовтня зазнали відчутної поразки, а сам він був важко поранений. Після одужання 22 червня 1800 був переведений на Менорку. Потім деякий час він очолював додану як підкріплення австрійським військам дивізію та брав участь у облозі Генуї. У жовтні 1800 року брав участь в успішній демонстрації сили у Кадіса, після чого опинився у Єгипті, знову почавши службу під керівництвом Еберкромбі. Очолив 52-й полк під час британської кампанії у Єгипті проти французів, ставши почесним полковником цього полку з 8 травня 1801 роки після смерті генерала Кіра Трапода. Під його командуванням у ході цієї кампанії перебував весь резерв британських експедиційних сил, тобто 23-й фузілерний, 40-й та 28-й піхотні, 42-й хайлендерський та 11-й драгунський полки. Очолював взяття силами 11-го драгунського полку Абукира, Каїра та Олександрії, командував переслідуванням до узбережжя вигнаних з Каїра французів. У Єгипті перебував до взяття британцями 2 вересня 1801 року Олександрії.

Повернувшись до Великобританії у 1803 році, Мур, який вважався одним з кращих фахівців з військової підготовки, прийняв командування над бригадою у Шорнкліффському армійському таборі біля Фолкстона; його призначення на цю посаду до того затримувалося з політичних причин. Він ввів нову по темі часів систему військової підготовки для 95-ї дивізії, завдяки якій у Великобританії з'явилися перші постійні легкі піхотні полки. Мав репутацію гуманного командира, приділяв велику увагу формуванню почуття обов'язку у підлеглих йому офіцерів та солдатів. Нині на його честь названі казарми у місті Вінчестер.

Війна із Францією у 1803-1808 рокахРедагувати

Коли стало вочевидь, що Наполеон Бонапарт планує вторгнення до Великобританії, Мур був поставлений на чолі сил оборони британського узбережжя від Дувра до Дюнгнесса. Саме з його ініціативи були зведені вежі-мартелло (на додаток до вже побудованого Шорнкліффського редуту), створені ним за подобою бачених на Корсиці, де вежі у Мортеллі змогли дати серйозний опір британським сухопутним та морським силам. Їм також було ініційовано відведення вод Королівського військового каналу у Кенті та Суссексі (щоб створити виступи для розміщення гармат) та виділення близько 340 тисяч добровольців-ополченців для оборони рубежів у Саут-Даунс, якби війська, що вторглися змогли прорвати оборону регулярної армії. У 1804 році Мур був посвячений у лицарі та отримав звання генерал-лейтенанта. У 1806 році міг бути відправлений на дійсну службу до Індії, але був призначений 2-м командувачем у Сицилії, де служив під керівництвом генерала Фокса. У 1808 році був переведений зі Середземного моря на Балтійське, очолюючи корпус з 11 тисяч чоловік, для допомоги Швеції, яка воювала тоді проти Росії. У Мура, однак, виникли серйозні розбіжності зі шведським королем Густавом IV: на відміну від короля, який дотримувався оборонної стратегії, він відкидав всі подібні плани та заявляв, що буде брати участь тільки у наступальних операціях. У результаті Густав IV взагалі заборонив англійцям висаджуватися у Гетеборзі, до якого підійшли їхні кораблі, вважаючи марним присутність військ, які не бажали брати участь у обороні країни, не довіряючи Муру та побоюючись можливого захоплення Гетеборга англійцями. На перемовах між Муром та королем стався серйозний конфлікт, який навіть привів до тимчасового арешту Мура. Йому, однак, вдалося звільнитися, після чого він відбув на батьківщину разом з усіма розташованими під його командуванням силами. З Великобританії був відправлений до Португалії.

Війна в Іспанії у 1808-1809 рокахРедагувати

Мур прийняв командування над британськими військами (корпусом чисельністю близько 35 тисяч чоловік) на Піренейському півострові 25 вересня 1808 року - після відкликання Гаррі Бьюрарда, баронета Лімінгтон (1 червня 1755 - 17 жовтень 1813), Хью Далрімпла (1750-1830), губернатора Гібралтару з листопада 1806 по серпень 1808 року та Артура Уелслі (1769-1852), згодом герцога Веллінгтона, що було пов'язано з виконанням умов Сінтрскої конвенції, що стосувалася евакуації французьких військ з Португалії. У середині жовтня 1808 року Мур, попередньо залишивши 10 тисяч чоловік для захисту Португалії, виступив на чолі армії чисельністю у 20 тисяч солдатів на північ від португальської столиці Лісабона, досягнувши до 3 грудня запланованого місця збору у районі Саламанки. 28 листопада 1808 року дізнавшись про поразку, яку французи завдали іспанцям під Туделою, почав відступ до Лісабону. До цього часу він дізнався про повстання у Мадриді та прибуття військ іспанського генерала Ла-Романа (чисельністю у 15 тисяч добре навчених солдатів), тому вирішив атакувати маршала Сульта, що знаходився у ізоляції від основних французьких сил, щоб зірвати плани Наполеона та перешкодити французьким операціями на півдні Іспанії та у Португалії.

20 грудня його війська з'єдналися у Майоргі з дивізією генерала Бейрда. На наступний день, 21 грудня, відбулася битва його кавалерії з двома французькими кавалерійськими полками у районі Сагуна, перемога в якому залишилася за англійцями. Дізнавшись про це, Наполеон припинив наступ на Севілью та наказав своїм військам почати переслідування Мура, про переміщення якого (і про чисельність його військ) він знав завдяки дивізії генерала Дюма, що вже встигла зайняти Бургос. 24 грудня Мур, який до цього планував після з'єднання з Бейрдом йти до Бургоса та з'єднатися з іспанцями, але тепер відрізаний від узбережжя, змусив французів рухатися на північ. Він, розуміючи, що не може досягти своєї мети та протистояти французам з огляду на невелику чисельність своїх військ, почав відступати до Асторга та далі - до портів Ла-Коруньї та Віго, звідки планував влаштувати евакуацію свого невеликого корпусу. Йдучи від французів, він зумів розгромити загін імператорської гвардії у Бенавенте, взявши до полону поміченого їм командира гвардійців Лефевра-Деснота. Подальший шлях до моря опинився для Мура надзвичайно важким. Досягнувши Ла-Коруньї 11 січня 1809 року їм довелося чекати до 14 січня, коли повинні були підійти кораблі для евакуації. У Ла-Коруньї Мур встановив оборонні позиції на пагорбах за містом, перебуваючи під прикриттям 15-го гусарського полку. Коли французи почали штурм, британці вели з ними важкі ар'єргардні бої, зумівши знищити понад тисячу солдатів противника. 16 січня 1809 року, коли посадка британців на кораблі була майже завершена, Мур був смертельно поранений у битві: ліва сторона його тіла була розірвана попаданням гарматного ядра. Після поранення він залишався у свідомості протягом декількох годин та встиг побачити, що британці здобули перемогу та змогли успішно відступити з міста. Тіло Мура, загорнуте у військовий плащ, було поховано біля кріпосної стіни міста.

Пам'ятьРедагувати

Коли французи взяли місто, над могилою Мура був за наказом його супротивника, французького маршала Сульта, встановлено пам'ятник. Згодом він був відновлений та у 1811 році встановлено на постійній основі. У Англії Мур після смерті вважався національним героєм. У його рідному місті Глазго йому встановлена ​​статуя на площі Георга, а у Лондоні - близько собору Святого Павла. У його честь названі корпуси у середній школі у Глазго та у школі Королеви Вікторії у Данблейні.

Бойовий шлях Мура у Іспанії був описаний у виданій його братом книзі, що вийшла під заголовком «A narrative of the campaign in Spain». Ірландський поет Чарльз Вольф прославився своєю елегією на поховання Мура, яка у 1825 році була переведена на російську мову Іваном Козловим під назвою «На поховання англійського генерала сера Джона Мура».

Франція (іконка)
Франція
Росія (іконка)
Росія
Британія (іконка)
Британія
Пруссія (іконка)
Пруссія
Австрія (іконка)
Австрія
Єгипет (іконка)
Єгипет
Польща (іконка)
Польща
Іспанія (іконка)
Іспанія
Союз Рейна (іконка)
Союз Рейна