FANDOM

Козаки: Європейські війни — перша гра із серії ігор "Козаки". Створена відомою студією GSC Game World, випущена у березні 2001-го року. Є версія українською мовою.

Про груРедагувати

Козаки: Європейські війни – історична стратегія в реальному часі, заснована на європейських війнах XVI-XVIII століть. У грі представлено більше 16 націй:

Архітектура, економіка і технологічні досягнення кожної країни відтворені з урахуванням історичних фактів та особливостей. У кожної країни є свої військові переваги і недоліки, унікальні війська і технології, що забезпечують перемогу над ворогом. Англія є найпотужнішою морською державою, Австрія може похвалитися своєю кавалерією, а гордістю України, безсумнівно, є козаки.

Візьміть участь у битвах одиночної гри або мультиплеєра і пустіть у бій до 8000 юнітів одночасно. Штурмуйте фортеці, ведіть партизанські війни, захоплюйте стратегічно важливі висоти, влаштовуйте засідки, висаджуйте десант на узбережжі ворога, і, звичайно, беріть участь у грандіозних морських баталіях. Добувайте ресурси, розвивайте економіку і науку, захоплюйте нові землі та захищайте ваші кордони.

Економіка заснована на шести ресурсах: їжа, дерево, камінь, золото, залізо й вугілля. Дерево добувається в лісі; їжа росте на полях і добувається з моря. Камінь добувається з каменоломень, а золото, залізо й вугілля — у шахтах. Золото, залізо й вугілля в шахтах є у необмеженій кількості, і кількість ресурсу, що добувається, пропорційна кількості робітників на шахті. Це дозволяє зменшити час на керування ресурсами й підвищує стратегічну роль родовищ. Ви можете продавати, купувати й обмінювати ресурси на ринку, але ціни можуть змінюватися залежно від кількості ресурсу на ринку. Більшість юнітів у "Козаках" споживають ресурси, найманцям треба платити золотом, артилерія й стрільці використовують залізо й вугілля. Тому недостатньо просто витрачати ресурси на купівлю солдатів, гармат або кораблів. Необхідно також мати певний економічний потенціал для підтримки боєздатності своєї армії. Недостача ресурсів приведе до голоду й бунтів. Багато споруд і бойових одиниць стають більш дорогими в міру зростання їхньої кількості — це дозволяє уникнути ситуації, коли вся карта захаращена вежами.

Дерево дослідження у грі, що складається з 300 винаходів, розділяється на два часових періоди — XVII століття й XVIII століття. Дослідження дозволяють переходити від кількості до якості й відкривають нові унікальні можливості, ігрові одиниці й спорудження. Розвиток науки дозволяє підвищити ефективність добування ресурсів, покращити характеристики ігрових одиниць, збільшити потужність пострілів і дальність вогню, поліпшити радіус обстрілу для сторожових веж і міцність будов. Також винаходи дозволяють будувати бойові кораблі, багатостволові гармати і т. д.

Однієї з особливостей гри є те, що стіна може бути зруйнована тільки артилерією або гренадерами. Тому, коли передові лінії укріплені, наступ невеликими силами не приведе до бажаного результату: потрібні більші сили й артилерія. Ще одна особливість гри — можливість захоплювати незахищених селян, артилерію й будівлі ворога. Це дає широкі можливості для ведення партизанської війни, враховуючи, що, захопивши селян супротивника, ви можете побудувати споруди (а потім і ігрові одиниці) ворожого типу.

Військові формування (Європейські війни)

Військо із загонів різного розміру побудоване у:

1. Перший ряд - шеренга;
2. Другий ряд - каре;
3. Третій ряд - колона.

Військо у грі можна розділити на такі типи: піхота, кавалерія, артилерія й флот. Окремі нації використають як свої унікальні військові сили, так і бойові одиниці, аналогічні одиницям інших країн. Таким чином, кожний гравець у рамках однієї нації має всі можливості для ведення сухопутної або морської війни. У той же час бойові сили кожної країни унікальні в деяких особливостях, здатностях і спорядженні. Для полегшеного керування, піхоту можна об'єднувати у загони із 15, 36, 72, 120, 196 солдатів. У кожному загоні має бути один офіцер та один барабанщик. Загони можуть бути вишикувані в такі фігури: шеренга, колона або каре.

Ландшафт гри є повністю тривимірним, і це важливий елемент стратегічного планування. Наприклад, захоплення висоти надає більші переваги й часто є по суті виграшем битви; ви можете влаштовувати засідки в ущелинах. Моделювання реальних фізичних законів також додає багато цікавого. Наприклад, люди піднімаються в гору повільніше, з висоти вони бачать і стріляють далі. На гористій місцевості стрілянина з гармати більше ефективна через віддачу, чого немає на рівнині. Артилерійська й вогнепальна зброя мають такі характеристики, як розкид дробу, імовірність поразки ворога з одного пострілу й т.д. Туман війни згущається після проходу юнітів.

Гра використовує спрайтову графіку, що дозволяє одержувати чудові картинки з безліччю деталей. Загальновизнані недоліки такої графіки (тремтіння при анімації й нереальний ландшафт) вдалося перебороти за допомогою нового алгоритму графічного стиску. Цей алгоритм дозволяє використовувати безліч заздалегідь розрахованих анімованих рухів для кожного персонажа в 64 напрямках (256 для кораблів), тому рухи й повороти виходять м'якими. Елементи тла також анімовані: на спорудженнях колихається прапор, пшениця гойдається під вітром, крила вітряного млина обертаються, по морській поверхні йдуть хвилі, хвилі обмивають берег.

У цій грі використаються такі спеціальні ефекти: дим, вибухи, туман, горіння споруд, порошини, хвилі й блискавки, кола по воді від кораблів, що рухаються, бризи й брижі у воді від гармат і осколків і т. д.

Одиночна гра містить у собі самітні місії, 5 кампаній («Навчальна кампанія», «Пірати Карибрського моря», «Війна за незалежність», «На службі у кардинала» і «Вікно у Європу») й режим випадкової мапи. Сценарії місій і кампаній відновлюють реальні історичні ситуації, але гравець має вибір засобів досягнення поставленої мети. Мета може мінятися від звичайного розвитку (побудова свого міста, захист і зміцнення, добування природних ресурсів, розширення території, формування армії й ліній фронту й т.д.) до виконання місії з обмеженими силами.

У режимі мультиплеєру підтримується гра до 8 гравців через модем, локальну мережу або Інтернет, доступні режими випадкової мапи й історичних битв. Історичні битви є точними повтореннями реальних подій. Вони відтворені до дрібних деталей, таких як ландшафт і карта; розташування загонів ворогів, їхній склад, структура й навіть кількість точно відповідають історичним даним. У цьому режимі гравець повинен дотримуватись обраної стратегії, провести битву й підтвердити або спростувати її історичний результат.

У режимі випадкової мапи гравець може вибрати параметри карти, ресурси й т.д. Також можна використати генератор випадкової карти.

В грі представлено понад 85 широкомасштабних воєн і боїв XVI–XVIII століть для одного й кількох гравців. Найбільше заслуговують на увагу: Тридцятирічна війна (1618–1648), Англійська революція, Англійські й Голландські війни, війна за престол Іспанії, Північна війна, війна за престол Австрії, Семирічна війна, Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького (1648–1657), морські війни проти піратів і т. д.

Гра містить багато історичної інформації, повна ліцензійна версія включає всеосяжну енциклопедію, присвячену війнам, боям, націям, технологіям, арміям і типам бойових одиниць, які використовувалися в Європі в XVII–XVIII століттях.

Особливості наційРедагувати

УкраїнаРедагувати

Єдина країна у якої селянин - повноцінний військовий юніт. Українського селянина не можна захопити: його можна тільки отримати з захопленого міського центру або шахти. Україна не має пікінерів. Тому на старті Україна дуже вразлива. Однак український стрілець - сердюк - має найбільшу силу пострілу серед всіх юнітів XVII століття - 78 одиниць (на разі сердюки не об'єднуються у загони). Тому в грі після старту, але не дуже затяжного, Україна дуже сильна. Нація не має переходу в XVIII століття, але їй відразу доступна куля, що відкриває карту. Країна не має броньованих юнітів, тому Україна вразлива проти артилерії. У затяжній грі Україна дещо втрачає свою силу. У стайні Україна має реєстрового козака і січового козака, а також гетьмана. Реєстровий козак - легкий кавалерист з непоганою силою удару, при цьому має малу ціну і велику швидкість створення. Січовий козак - один з найшвидших юнітів у грі. Гетьман - найсильніший юніт, але дуже дорогий. Також українці не можуть будувати кам'яні стіни, а з військового флоту доступні тільки галери.

РосіяРедагувати

Відрізняється від країн Західної Європи дешевими казармами XVII століття - на споруду казарм не потрібно золото. Руській пікінер XVII (копійник) - найсильніший пікінер в грі. Його сила становить 9 одиниць в атаці проти стандартних 8. Враховуючи дешеві казарми і силу пікінера, Росія дуже сильна на початку гри. Однак сила дещо нівелюється браком житла - російський барак вміщує менше солдатів. У стайні доступний Донський козак, один з найдешевіших юнітів гри з непоганою силою удару. Замість рейтара - витязь. Витязь - найсильніший кінний юніт XVII століття після українського Гетьмана. Його здоров'я - 480 одиниць. У XVIII столітті юніти Росії такі ж як у країн Західної Європи.

ТуреччинаРедагувати

Країна схожа з Алжиром. У Туреччині немає лучників, проте є стрілок - яничар. На старті гри яничар не поступається українському Сердюку: при повному прокачуванні яничар має силу пострілу 30 одиниць. У стайні доступні: спагія (аналог Мамелюка) і татарин - дешевий лучник на коні. Єдиний лучник на коні. У середній грі Туреччина за рахунок великої чисельності татар має перевагу. Туреччина також як і Алжир не має броньованих юнітів, тому в затяжний грі нація слабшає. У даної нації всі поліпшення в Академії незначно дешевше, через що грати стає трохи простіше. Також у Туреччини замість фрегатів доступні шебеки.

ПольщаРедагувати

Багато в чому схожа з країнами Західної Європи. Головна відмінність - польський пікінери будуються на третину швидше ніж у решті країн. Також польський пікінер - найслабший в грі, його атака 7 одиниць, і на нього не діють удосконалення у вигляді кірас. В силу швидкості споруди пікінерів Польща є найбільш сильною нацією на старті гри. У стайні в XVII столітті замість рейтара - легкий рейтар, який дуже швидко будується, але має малий запас здоров'я. Також у стайні доступний крилатий гусар. Крилатий гусар - гібрид легкої і важкої кінноти. На нього поширюється захист у вигляді кірас, і в той же час зберігається швидкість гусара. У XVIII столітті юніти Польщі такі ж як у країн Західної Європи.

ПруссіяРедагувати

Юніти Пруссії такі ж як у країн Західної Європи. Мається зовнішня відмінність гусар, гренадерів і мушкетерів XVIII століття.

АвстріяРедагувати

Австрія виділяється серед інших західноєвропейських націй. Вона досить сильна на старті, так як у XVII столітті можна найняти корисних юнітів - рундашіра і кроата. Особливість рундашіра: малий час споруди і високий захист бронею. Найефективніше використовувати на старті, а також в артилерійській стадії гри: кіраса надійно захищає від картечі і вогню багатоствольних гармат. Кроат - легкий кавалерист, аналог найманого січового козака. При цьому і в XVIII столітті Австрія не обділена корисними юнитами: пандур - сильний стрілок без багнета.

ШвеціяРедагувати

Шведський рейтар коштує дорожче і б'є слабкіше важких кавалеристів XVII століття інших націй, але це трохи компенсується пікінерами XVIII століття, які також дорожче, ніж в інших націй, але трохи сильніше.

АнгліяРедагувати

Досить корисний юніт XVIII століття - шотландський стрілок. Шотландець завдає великих втрат, але, як і мушкетер XVII століття не може битися поблизу. Також у Англії присутній оригінальний аналог барабанщика XVIII століття - волинщик. Відрізняється дешевизною та музикою.

ФранціяРедагувати

У Франції є оригінальний кінний юніт XVII століття - королівський мушкетер: велика сила пострілу і повільне виробництво. На відміну від драгунів, які при достатній близькості ворога від'їжджають на відстань пострілу, королівський мушкетер стоїть на місці. У XVIII столітті можна найняти єгеря - аналог шотландського стрільця і Пандура. Також є оригінальний драгун XVIII століття: мала сила пострілу і швидке виробництво, а також вимагає великої кількості золота на утримання.

ІспаніяРедагувати

Мушкетери XVII століття захищені кіраса, що робить їх мало уразливими проти багатоствольних гармат.

ПортугаліяРедагувати

Португальська порт може стріляти ядрами, як бойова вежа. Після побудови артілеріійского депо, так само як і вежа, може збільшувати скорострільність після апгрейдів.

П'ємонтРедагувати

Сильні священики, дійсно здатні надати якусь допомогу військам.

СаксоніяРедагувати

Саксонський мушкетер XVII століття має силу пострілу 101 одиницю, але виробляється повільніше всіх мушкетерів XVIII століття. Гренадер Саксонії володіє найвищою швидкострільністю серед всіх гренадерів. Також у Саксонії є цікавий юніт - Гвардійський Кавалерист. Це важка кавалерія, VII апгрейд на захист дає додатково +30 (!) До захисту від пік, багнетів та мечів (ближній бій).

АлжирРедагувати

Країна з набором дешевої військової сили; є два оригінальних юніта, які швидко створюються: лучник і легкий піхотинець. Однак вони мають невеликий запас здоров'я. За рахунок переваги в зростанні чисельності на старті Алжир дуже сильний. Алжирський лучник на першому місці за швидкістю створення; так само у нього немає покращень, які йому не потрібні через дуже високої сили: він здатний вбити будь-якого пішого одним пострілом, а кавалериста - двома. Мають погану точність пострілу і ефективний тільки «натовпом». У стайні доступний Мамелюк - вершник, що має великий запас здоров'я.

НідерландиРедагувати

Голландський мушкетер XVII століття набагато слабше інших стрільців. Це компенсується найбільш високою швидкострільністю, ніж у юнітів такого типу інших країн, після всіх апгрейдів.

ВенеціяРедагувати

У порту можна побудувати галеас - поліпшену версію галери. Також у Венеції найдешевший перехід у XVIII ст.

Історія створенняРедагувати

Задумка створити гру «Козаки» з'явилась в 1997 році, коли вийшла «Age of Empires», розробляти гру почали в 1998 році. 17-18 століття були вибрані тому, що найімовірніше для продовження Age of Empires було б вибране середньовіччя і Козаки вийшли б її логічним продовженням, а не конкурентом. Спочатку в Козаках мало бути протистояння України і Росії, а всього націй мало бути 4: українці, росіяни, європейці і турки. Продаватись гра мала на вітчизняному ринку. Після виставки MILIA в Канах, де демо-версія Козаків отримала хороші відгуки від авторитетних людей, пов'язаних з створенням і видавництвом комп'ютерних ігор, було прийнято рішення збільшити кількість націй до 16 і видавати гру по всьому світі. Для того, щоб можна було відтворювати на карті тисячі юнітів, був вибраний 2D варіант графіки.

Кількість людей, які розробляли гру збільшилась з 4 в 1998 році до 12 в 2000 році, коли проект вийшов на фінішну пряму. На різних етапах до роботи підключались автори карт і тестери. В березні 2001 року «Козаки: Європейські війни» з'явились на прилавках магазинів.