FANDOM

Даву Луї Ніколяфранцузький полководець, один із можливих героїв для гри у "Козаки 2: Наполеонівські війни".

Луї Нікола Даву (Козаки 2)

Луї Нікола Даву

Дані із гриРедагувати

Даву (Davout, d'Avot) Луї Ніколя (10 травня 1770, Анну, Бургундія - 1 червня 1823, Париж) походив з роду, чия історія до початку революції у Франції налічувала півтисячі років. Його батько-офіцер хотів, щоб син йшов по його стопах; нащадок не заперечував. Освіта Луї д'Аву отримав у Бріеннському військовому училищі, а військова кар'єра майбутнього маршала Франції почалася у 1788 році, коли він отримав звання і призначення до полку.

Незважаючи на те, що молодий суб-лейтенант Шампанського кавалерійського полку вболівав за повалення монархії, через деякий час після початку революції він був змушений покинути армію. Проте потім його кар'єра пішла великими стрибками - так, як це може трапитися лише під час великих потрясінь: він став підполковником добровольчого батальйону, потім майором інтендантської служби, а ще через півмісяця - бригадним генералом. Від звання дивізійного генерала Даву (вже прибрав з свого прізвища дворянський апостроф) відмовився сам - вважаючи, що не заслужив його. Коли ж Конвент прийняв рішення звільнити з армії всіх офіцерів дворянського походження, він сам подав прохання про відставку. Раптовий арешт ледь не коштував двадцятичотирьохрічному колишньому офіцерові знайомства з гільйотиною - врятувало його лише повалення режиму якобінців, що відбулося незабаром.

Восени того ж року Даву був відновлений в армії і знову отримав звання бригадного генерала. У 1798 році він брав участь у Єгипетській експедиції як командир кавалерійської бригади, і в цій якості відзначився в битві під Абукіром. Після повернення з Африки він отримує звання дивізійного генерала, а з кінця літа 1800-го колишній однокласник Наполеона по училищу вже командував кавалерією Італійської армії - що, однак, більшою мірою було викликано не старими знайомствами, а командними якостями Луї Даву. Бонапарт ще з Єгипту високо цінував рішучість свого підлеглого у бою і його неймовірну точність у виконанні наказу. Крім того, Даву був украй вимогливий до дисципліни і порядку у ввірених йому частинах, і при необхідності запросто міг вдатися до найжорсткіших заходів.

Повною мірою ці якості Даву проявилися у кампаніях 1805-1807 рр., Коли він командував ІІІ корпусом Великої армії. У битві під Аустерліцем на цей корпус, що складався тоді всього з однієї повної дивізії, припав головний удар австро-російських військ. Спаяні залізною дисципліною, солдати маршала не відступили, незважаючи на жахливі втрати - і, стримавши атаки противника, дали Наполеону можливість успішно атакувати центр союзнцьких лав. У битві під Ауерштедте за більш ніж в двічі більшої переваги пруссів Даву успішно атакував, знищивши і розсіявши майже половину армії герцога Брауншвейзького, і взявши 115 гармат (саме ця битва стала вирішальною у всій кампанії 1806).

Отримавши у армії прізвисько "Залізний маршал", Даву ніколи не давав приводу засумніватися в правдивості цієї характеристики. Так, в битві при Екмюле, він особисто керував артилерією, виведеної на позицію прямого пострілу, а успішні дії військ під його безпосереднім командуванням зіграли ключову роль у перемозі під Вааграмом. Втім, рішучості і безжалісності цієї людини знайшлося місце не тільки на полі бою: призначений після укладення миру генерал-губернатором Ганзейських міст, Даву жорстоко і швидко придушив будь-які національні виступи. Солдати трохи неполюбляли маршала за високу вимогливість, але сам Наполеон його дуже цінував, називаючи одним із найславетніших героїв Франції, і народ вважав так само.

Чудові адміністративні здібності і знаменита чесність незабаром зробили маршала головним розпорядником підготовки Великої армії до кампанії 1812 року; сам Даву прийняв командування І корпусом. Як і завжди, війська "Залізного маршала" діяли успішно: ними були взяті Мінськ і Могильов (і тим самим відрізаний відхід для Багратіона), а потім - Смоленськ. У Бородінській битві Даву особисто повів солдатів в атаку на Багратіонови флеші, де був контужений. При відступі Великої армії саме його війська, ще зберігали боєздатність, протистояли атакам росіян.

У кампанії 1813 Даву отримав під своє командування XIII корпус, частинам якого була доручена оборона Гамбурга. Маршал керував обороною майже до середини травня наступного року. Солдати Даву так і не капітулювали, оскільки зважаючи зречення Наполеона бойові дії просто завершилися. Це було гідно оцінено: після повернення з Ельби Бонапарт зробив Даву своїм військовим міністром та пером Франції. Залишений у Парижі Даву після Ватерлоо став головнокомандуючим армією і, незважаючи ні на що хотів продовжити військові дії. Йому на деякий час навіть вдалося відкинути від столиці прусські війська.

Після реставрації Бурбонів, маршалу пригадали близькість до Наполеона, а також незгоду з арештами армійських офіцерів, що почалися у Франції. Даву був позбавлений звання пера та висланий в провінцію під нагляд поліції. Проте популярність його залишалася все ж настільки великою, що уряд був змушений повернути йому титул і маршальський жезл. Однак своє життя знаменитий полководець закінчив не на полі бою - його перервало прозаїчне запалення легенів.

Луї Нікола Даву (фр. Louis Nicolas Davout або D’Avout, Davoust, 10 травня 1770 — 1 червня 1823) — полководець наполеонівських війн, герцог Ауерштедтський, князь Екмюльський (фр. duc d'Auerstaedt, prince d'Eckmühl), маршал Франції. Мав прізвисько «залізний маршал». Був єдиним наполеонівським маршалом, який не програв до 1815 жодної битви.

Луї Нікола Даву виховувався в Брієнській військовій школі разом з Наполеоном; командував батальйоном під керівництвом Дюмур'є, брав участь у походах 1793–1795 років. Коли Дюмур'є зрадив республіканське правління, став першим, хто намагався заарештувати незгодного генерала. Під час єгипетської експедиції багато в чому завдяки йому була здобута перемога під Абукіром. У 1805 році Даву став маршалом та особисто брав видатну участь як в Ульмскій операції, так і у битві під Аустерліцем, де його третій корпус витримав головний удар російсько-пруських військ. У 1806 році, корпус в 26 тисяч під проводом Даву завдав нищівної поразки вдвічі чисельнішій армії герцога Брауншвейгзького під Ауерштедтом, внаслідок чого він отримав герцогський титул. У 1809 році сприяв поразці австрійців при Екмюлі та Ваграмі, внаслідок чого отримав князівський титул. У 1812 році, вже як командувач першого корпусу Великої Армії, Даву був поранений у Бородинській битві; в 1813 році, після битви під Лейпцигом, замкнувся в Гамбурзі і здав його лише після повалення Наполеона.

Під час першої реставрації Даву залишався без роботи; після повернення Наполеона з острова Ельби був призначений військовим міністром і командував військами біля Парижа, який віддав союзникам після битви при Ватерлоо лише за умови повної амністії для офіцерів, що під час «Ста днів» перейшли на бік Наполеона. В разі ненадання таких гарантій Даву обіцяв піти з армією за Сену і продовжити спротив. Одначе, як показав час, не зважаючи на обіцянки союзників, умова амністії виконана не була. В період «білого терору» на судовому процесі проти маршала Нея, що завершився смертним вироком останньому, Даву був одним з небагатьох, хто без коливань став на захист маршала. Сам герцог Ауерштедтський не опинився на лаві підсудних з двох причин — через свою популярність у народі, і через те, що виявився єдиним маршалом, котрий не приніс присяги королю Людовіку XVIII, зберігши вірність Наполеонові, завдяки чому й уник обвинувачень у державній зраді. У 1818 році Даву був прийнятий при дворі Людовіка XVIII, а 1819 року його було підвищено до звання пера Франції. Помер Даву 1 червня 1823 року від туберкульозу легенів.

Франція (іконка)
Франція
Росія (іконка)
Росія
Британія (іконка)
Британія
Пруссія (іконка)
Пруссія
Австрія (іконка)
Австрія
Єгипет (іконка)
Єгипет
Польща (іконка)
Польща
Іспанія (іконка)
Іспанія
Союз Рейна (іконка)
Союз Рейна