FANDOM

Барклай-де-Толлі Михайло Богданович

Барклай-де-Толлі Михайло Богданович

Барклай-де-Толлі Михайло Богданович (1757 - 1818) — російський полководець, військовий міністр (січень 1810 - серпень 1812), генерал-фельдмаршал (з 1814). Другий (після Кутузова) повний кавалер ордена Святого Георгія. Воєначальник, доступний для гри у "Козаки 2: Наполеонівські війни" та "Козаки 2: Битва за Європу".

Ігрові даніРедагувати

Народився у 1757 р.; походив з обрусівшого шотландського роду. Службу почав у 1776 р. у Псковському карабінерському полку. З 1786 р. - поручик 1-го батальйону Фінляндського єгерського корпусу; брав участь у штурмі Очакова, у боях під Каушанами та Бендерами. З 1791 року - командир батальйону Петербурзького гренадерського полку; у цій якості приборкував повсталих поляків. У 1798 р. отримав полковника, через рік - генерал-майора. У кампанію 1805 р. командував бригадою у складі російських військ у Європі; добре зарекомендував себе у битві під Пултуськом, а під Пройсіш-Ейлау був важко поранений. Під час лікування був помічений імператором, після чого його кар'єра різко пішла у гору. З 1807 р. - генерал-лейтенант та командир дивізії; на цій посаді відзначився у російсько-шведській війні. У 1809 р. був проведений у генерали від інфантерії та призначений генерал-губернатором Фінляндським та командувачем Фінляндською армією. У 1810-12 рр. - Військовий міністр; провів реорганізацію управління армією та значно збільшив чисельність військ. З 1812 р. командував найбільшою армією - 1-ю Західною, а після початку війни - усіма російськими силами (до призначення Кутузова). У Бородінській битві стояв на чолі правого крила армії, неодноразово особисто вів війська у атаку. Від нервового виснаження захворів та до армії зміг повернутися лише у 1813 р.; очолив 3-ю армію. Протягом 1813-15 рр. успішно воював у Європі, за що був нагороджений I ступеня ордена Св. Георгія, графським та княжим титулами. У 1818 р., під час поїздки на лікування до Німеччини, помер у дорозі.

Походження та сім'яРедагувати

Походить з бюргерської німецької ганзейской сім'ї де Толлі, що є відвітленням стародавнього дворянського шотландського роду Барклі з норманськими корінням. Його предок, Пітер Барклі з гілки Тоуі (Towie) (1600-1674), у середині XVII століття переселився до Риги після того, як Кромвелем були придушені прихильники обезголовленого короля Карла Стюарта у Шотландії. Дід Михайла Богдановича Вільгельм був бургомістром Риги.

Батько майбутнього полководця, Вейнгольд Готтард Барклай де Толлі (нім. Weinhold Gottard Barclay de Tolly, 1734-1781; у російських джерелах також вказується прийняте ним слов'янське ім'я Богдан), вийшов у відставку поручиком російської армії, отримавши звання російського дворянина. Мати майбутнього полководця Маргарита Єлизавета фон Смітт (нім. Margaretha Elisabeth von Smitten, 1733-1771) була дочкою місцевого священика, за іншими джерелами, походила з родини лифляндських поміщиків. Сам Михайло Богданович у сімейних хроніках називається по-німецьки Міхаель-Андреас (нім. Michael Andreas).

Сам Михайло Богданович писав, що народився він у Ризі. У виданні «Rigasche Biographien nebst einigen Familien-Nachrichten» (Riga, 1881) повідомляється, що народився він у 1761 році в маєтку Луде Гросхоф (нім. Luhde-Großhoff) під Валками (нім. Walk, містом, поділеним між Латвією та Естонією (естонська частина міста називається Валга). у 1760 році сім'я Барклая переїхала у маєток Памушіс.

У 1765 році Вейнгольд Готтард Барклай-де-Толлі відвіз сина на виховання до Санкт-Петербургу до родича дружини (чоловіка її рідної сестри) - полковника Новотроїцького кірасирського полку Георга Вільгельма фон Вермелена. У родині дядька, який вважав племінника за прийомного сина, він дістав добру, як на ті часи, домашню освіту: знав російську, німецьку та французьку мови, арифметику та фортифікацію, захопився військовою історією. У родині Вермеленів йому прищепили працьовитість, дисциплінованість, патріотизм та християнські духовні цінності.

Дружина - Олена Августа Елеонора фон Смітт (1770-1828), припадала йому двоюрідною сестрою. Вони одружилися 22 серпня (2 вересня) 1791 року. За час шлюбу народилося кілька дітей, але вижив лише один син - Ернст Магнус Август (1798-1871).

На військовій службіРедагувати

Дійсну службу розпочав у 1776 році в рядах Псковського карабінерного полку, 28 квітня (9 травня) 1778 р. був проведений у корнети, та тільки у 1783 р. - у наступний офіцерський чин поручника та призначений ад'ютантом генерал-майора фон Паткуля. Незнатне походження Барклая позначилося у його просуванні по службі, йому знадобилося понад двадцять років, щоб досягти чину полковника.

1 (12) січня 1786 р. переведений поручиком до Фінляндського єгерського корпусу. 13 (24) січня 1788 р. призначений ад'ютантом до генерал-поручику принца Ангальт-Бернбургского з підвищенням до капітана. Брав участь у російсько-турецькій війні 1787-1791 рр.. Брав участь у штурмі Очакова, був нагороджений золотим Очаківським хрестом на Георгіївській стрічці; незабаром він отримав орден Св. Володимира 4-го ступеня з бантом та був проведений у секунд-майори з переведенням до Ізюмського легкокінного полку, у званні чергового майора при принці. У 1789 р. відзначився у битві під Каушанами (13 (24) вересня), при взятті Аккермана (28 вересня (9 жовтня)) та Бендер (3 (14) листопада).

У квітні 1790 р. разом з принцем Ангальт-Бернбургскім переведений до Фінляндської армії, в рядах якої брав участь у російсько-шведській війні 1788-1790 рр.. 19 (30) квітня принц Ангальт-Бернбургський був смертельно поранений під час штурму Пардакоски; вмираючи, він передав Барклаю-де-Толлі свою шпагу, з якою Михайло Богданович ніколи не розлучався. 1 (12) травня отримав звання прем'єр-майора з зарахуванням до Тобольського піхотного полку; до кінця війни перебував при генералові Ігельстромі. У кінці 1791 р. призначений батальйонним командиром у Санкт-Петербурзький гренадерський полк.

У 1794 році Барклай брав участь у військових діях проти польських повстанців. Відзначився під час штурму Вільно, розгромі загону Грабовського, штурмі Праги. Нагороджений орденом Св. Георгія 4-го ступеня, проведений у чин підполковника з переведенням до Естляндського єгерського корпусу, командиром 1-го батальйону.

З 17 (28) травня 1797 р. Барклай-де-Толлі командує батальйоном у 4-м єгерському полку. 7 (18) березня 1798 року у чині полковника, призначений шефом цього полку, за відмінний стан якого 2 (13) березня 1799 отримав звання генерал-майора.

Коли у 1805 р. почалася війна із Францією, Барклай-де-Толлі командував бригадою у армії генерала Беннігсена та не встиг до бою під Аустерліцем. Після цього повернувся у межі Росії.

У війні з Наполеоном 1806-1807 років командував авангардом, а потім ар'єргардом армії Беннігсена. Відзначився у боях під Пултуськом та Прейсиш-Ейлау, у якому був важко поранений у праву руку з роздробленням кістки та відправлений на лікування до Кенігсбергу, а потім до Мемеля. Тут, 6-7 (18-19) квітня 1807 року двічі зустрічається з імператором Олександром I. У ході цих зустрічей Барклай доповів імператору своє бачення майбутньої війни з Наполеоном, вперше згадавши про можливість застосування тактики «випаленої землі». За відмінності у кампанії отримав ордена Св. Георгія 3-го ступеня, Св. Володимира 2-го ступеня та Св. Анни 1-го ступеня, чин генерал-лейтенанта та призначений командиром 6-ї піхотної дивізії.

У травні 1808 дивізія Барклая-де-Толлі була перетворена у Окремий експедиційний корпус та спрямована до Фінляндії, де йшла війна зі Швецією. 7 (19) червня корпус Барклая вступив до Куопіо - головне місто провінції Саволакс. Протягом літа Барклай двічі відбив спроби шведів повернути Купіо. У серпні через хворобу повернувся до Росії. У лютому 1809 року повернувся до Фінляндської армії та призначений командувати Васським корпусом. 7-9 (19-21) березня васскьий корпус здійснив перехід по льоду через протоку Кваркен та, досягнувши шведського берега, зайняв без бою місто Умео, що змусило шведів вступити у перемови. Потім бойові дії поновилися. 20 березня (1 квітня) 1809 року Михайла Богданович був проведений уу генерали від інфантерії, 29 травня (10 квітня) призначений головнокомандувачем Фінляндської армії та генерал-губернатором новопридбаної Фінляндії. Після укладення миру нагороджений орденом Св. Олександра Невського. У 1809 р. у Російській імператорській армії налічувався 61 генерал-лейтенант. У цьому списку Барклай-де-Толлі займав 47-е місце за старшинством виробництва. Коли цар провів його у генерали від інфантерії, обійденими виявилися 46 осіб. Всі вони визнали себе ображеними, і тоді у вищих армійських колах почали обурено обговорювати «вискочку» Барклая, а деякі навіть на знак протесту подали прохання про відставку.

Військовий міністрРедагувати

Заслуги на посаді генерал-губернатора Фінляндії дозволили Барклаю піднятися ще вище. З 20 січня (1 лютого) 1810 р. по 24 серпня (5 вересня) 1812 р. обіймає посаду військового міністра.

Домігшись найвищого указу, ввів у російській армії корпусну організацію, що робило її у тих умовах більш мобільною, маневреною та краще керованою у мирний та воєнний час.

Під безпосереднім керівництвом Барклая у найкоротший термін були розроблені «Укладення для управління великою діючою армією», головною ідеєю яких було єдиноначальність головнокомандувача армією, який володів на театрі військових дій всією повнотою влади та підкорявся лише імператору. Крім того, «Укладення» визначали права та обов'язки вищих начальників та штат польового штабу. Також під керівництвом Барклая було розроблено «Установа міністерства військово-сухопутних сил», згідно з яким міністерство мало сім департаментів (Артилерійський, Інженерний, Інспекторський, Аудиторський, комісаріатський, провіантський, Медичний), Військово-вчений комітет, Військово-топографічне депо, друкарня та Особлива канцелярія, яка займалася розвідкою і контррозвідкою. Вводяться інші документи, що регламентують життєдіяльність армії: «Повчання піхотним офіцерам у день бою», «Загальний досвід тактики», «Військовий статут піхотної дивізії», «Загальні правила для артилерії в польовій битві», «Нарис на випадок військових ополчень».

Напередодні війни з Францією чисельність російської армії була помітно збільшена, завчасно були підготовлені резерви. Був сформований Московський лейб-гвардії полк. У прикордонній смузі будувалися нові фортеці, зокрема, Дінабургська та Бобруйська.

У 1810 році російська армія (польові, кріпаки та гарнізонні війська) складалася з 437 піхотних батальйонів та 399 кавалерійських ескадронів. У 1811 р. у її складі значилося вже 498 батальйонів піхоти та 409 ескадронів кавалерії, не рахуючи 97 гарнізонних батальйонів. Станом на 1 січня 1812 р. у польових військах налічувалося: у піхоті - 201 200 чоловік (215 батальйонів), у регулярної кавалерії - 41 685 осіб (41 полк), у артилерії - 36 500 осіб. До кінця 1812 р. чисельність сухопутних сил Російської імперії була доведена до 975 тисяч осіб, у тому числі у польових військах було 815 тисяч чоловік, у гарнізонних - 60 тисяч осіб та у іррегулярних - близько 100 тисяч чоловік. Для збільшення чисельності збройних сил (армії) у передвоєнний період за пропозицією військового міністра було проведено кілька позачергових рекрутських наборів. У 1811 році - один, з розрахунку 4 рекрута з 500 «душ чоловічої статі». У 1812 р. було здійснено три рекрутських набори до сухопутних військ. Під рушницю було поставлено більше двох відсотків дієздатного чоловічого населення російських сіл. Ці три набори 1812 р. дали 1227 тисяч рекрутів. У тому ж році, крім того, набиралося державне ополчення чисельністю близько 200 тисяч чоловік.

Барклай завчасно склав два плани дій на випадок війни з Наполеоном. Вони носили як наступальний, так й оборонний характер: перший передбачав перехід російської армії у наступ з метою якнайшвидшого оточення французьких військ у Пруссії та Варшавському герцогстві, а потім наступ через Німеччину на Францію; згідно з другим російські війська, які не втягуючись у великі битви з наполеонівськими військами, повинні вести війну якомога довше, заманюючи противника вглиб спустошеного краю.

Війна 1812 рокуРедагувати

Оцінка ролі Барклая-де-Толлі у війні 1812 року багато у чому визначалася поглядами та впливом при дворі «російської партії», що бачила у Барклаї «німця» та вимагала його усунення з поста головнокомандувача. Помісне дворянство було не в захваті від його «тактики випаленої землі», яку він змушений був використовувати у оборонній війні з більш сильною армією Наполеона.

З 31 березня (12 квітня) 1812 р. Барклай-де-Толлі командував 1-ю Західною армією, розміщеною на кордоні Російської імперії у Литві. Під тиском переважаючих сил вимушено відступав, проводячи ар'єргардні бої під Вітебськом та у Смоленську. 22 липня (3 серпня) під Смоленськом з'єднався з 2-ю Західною армією П. І. Багратіона, який добровільно підкорився йому, але скоро став відкрито звинувачувати Барклая у нездатності керувати військами. Вимушений відступ викликало невдоволення у країні та армії. 17 (29) серпня 1812 р. до командування усіма військами вступив М. І. Кутузов. Барклай-де-Толлі залишився командувачем 1-ю Західною армією.

У Бородінській битві він командував правим крилом та центром російських військ, проявив велику мужність та мистецтво в управлінні військами. Коли пораненого Багратіона перев'язували на поле бою, він передав ад'ютантові Барклая В. І. Левенштерну слова примирення з Барклаєм, визнання його стійкості, великої відваги та шляхетності.

Очевидці стверджують, що генерал Барклай у цій битві навмисно підставлявся під вогонь ворога, не в змозі терпіти мовчазне засудження армії та суспільства. До Бородіна його війська відмовлялися вітати Барклая, вважаючи його головним винуватцем поразок. Передають, що у день битви під ним убито та поранено п'ять коней. Проте він продовжував наполегливо відстоювати необхідність стратегічного відступу, на військовій раді у Філях висловився за залишення Москви.

Після реорганізації армії Кутузовим генерал Барклай виявився у двозначному становищі. Зберігаючи формально пост, фактично він був відсторонений від управління військами. 20 сентября (2 жовтня), отримавши відпустку, він відправився до Калуги, потім до Володимира, пізньої осені прибув у свій маєток Бекгоф у Ліфляндії.

У листопаді 1812 р. Барклай відправив до Петербурга царю Олександру I конфіденційну мемуарно-історичну записку «Зображення військових дій 1-ї армії», у якій виклав своє бачення війни та причини відступу. У відповідь він отримав лист російського імператора, у якому Олександр визнав правильність дій Барклая на посаді командувача 1-ю армією. Але Барклай сподівався й на публічну реабілітацію у очах громадської думки та виїхав до Петербурга, щоб добитися особистої аудієнції у Олександра I. Але вже 7 (19) грудня імператор відбув у Вільно, і очікуваної зустрічі не відбулося. 12 грудня, у день народження імператора, Барклай прибув до Зимового палацу, проте присутні придворні надали йому крижаний прийом. Лише після того, як до Барклая підійшла імператриця і висловила йому своє співчуття, усі присутні оточили генерала, висловлюючи свою симпатію. Тим же днем ​​Барклай отримав лист Олександра I, у якому той переконував його повернутися до армії. Отримавши цей лист, Барклай виїхав у свій ліфляндський маєток. Тут він протягом місяця хворів, а трохи одужавши, виїхав у Вільно. У жовтні 1812 - квітні 1813 років він склав цілу серію військово-публіцистичних записок про початковий період війни, однак цар незмінно відхиляв наполягання Барклая надрукувати їх в урядовій пресі.

Після війни 1812 рокуРедагувати

З 23 січня (4 лютого) 1813 р. - командувач 3-ю армією у закордонному поході російської армії. Після відставки колишнього командувача союзними силами Вітгенштейна 17 (29) травня 1813 р. прийняв командування об'єднаною російсько-прусською армією, якраз напередодні тимчасового перемир'я з Наполеоном. Після закінчення перемир'я ця армія увійшла до складу Богемської армії союзників під командуванням австрійського фельдмаршала Шварценберга.

Барклай успішно керував військами у боях під Торном, Кульмом, Лейпцигом, Парижем. Іменним Найвищим указом, від 29 грудня 1813 (10 січня 1814) року, генерал від інфантерії Михайло Богданович Барклай-де-Толлі зведений у графську гідність Російської імперії. 18 (30) березня 1814 р. одержав фельдмаршальський жезл. В юності Барклай довго домагався нижніх офіцерських чинів, але всього за 7 років проробив стрімкий шлях з генерал-майорів у фельдмаршали. 29 березня (10 квітня) 1814 Наполеон відрікся від трону, й війна завершилася. Після підписання Паризького мирного договору, Барклай-де-Толлі супроводжував імператора Олександра I до Лондона. У жовтні, після повернення до Росії, був призначений головнокомандувачем 1-ю армією, розквартированою у Польщі.

Навесні 1815 Наполеон тріумфально повернувся до влади. У квітні Барклай знову повів армію до Європи, вступивши у червні 1815 року в межі Франції, але не встиг взяти участі у великих боях через швидкий розгром Наполеона під Ватерлоо. 22 червня (4 липня) 1815 року Париж капітулював. Прусські та англійські війська увійшли у зданє без бою місто. Російські 3-тя гренадерська та 2-я кірасирських дивізії вступили у Париж 29 липня (10 серпня), а Головна квартира армії Барклая-де-Толлі та майже всі його війська тим часом були розквартировані у Шампані. Іменним Найвищим указом, від 30 серпня (11 вересня) 1815 року, генерал-фельдмаршал граф Барклай-де-Толлі був зведений у князівську гідність Російської імперії. Від союзників на князя Барклая пролився дощ з нагород та орденів. У жовтні Барклай разом з імператором покинув Францію та повернувся до Варшави. У грудні імператор запросив князя Барклая-де-Толлі приїхати до Петербурга, де фельдмаршалу була влаштована тріумфальна зустріч з почесною вартою, урочистим прийомом у імператора.

Після закінчення Наполеонівських воєн Барклай-де-Толлі продовжував командувати 1-ю армією, штаб якої був переведений до Могильова. Восени 1817 р. супроводжував Олександра I у подорож по країні, зроблену з інспекційними цілями. Використовуючи накопичений військовий досвід, фельдмаршал видав «Правила розсипного ладу, або Повчання про розсіяному дії піхоти для єгерських полків та застрільників всієї піхоти», пізніше доповнене розділом «Про вживанні стрільців у лінійних навчаннях». Згодом ці правила набули широкого поширення у російській армії. Однак князь вносив нове не тільки у тактику бою: один з небагатьох відкрито виступав проти створення військових поселень, пропонуючи солдат, що відслужили термін наділяти землею та зараховувати у «Вільні хлібороби».

На початку 1818 р. Барклай попросив дозволу відправитися до Німеччини для лікування на мінеральних водах, але, не доїхавши до місця, помер 14 (26) травня у віці 56 років на мизі Штілітцен. Прусський король Фрідріх Вільгельм III вислав до Штіліцену почесну варту, яка супроводжувала траурний кортеж до самого російського кордону, де труну з тілом полководця зустрів почесний караул на чолі з генералом І. І. Дибичєм.

Франція (іконка)
Франція
Росія (іконка)
Росія
Британія (іконка)
Британія
Пруссія (іконка)
Пруссія
Австрія (іконка)
Австрія
Єгипет (іконка)
Єгипет
Польща (іконка)
Польща
Іспанія (іконка)
Іспанія
Союз Рейна (іконка)
Союз Рейна